Slavnostní otevření lávky v Hradci Králové
Lávka u Aldisu v Hradci Králové bude 2.3.2023 slavnostně otevřena svým uživatelům.
Jedná se o nový most pro pěší a cyklisty v centru Hradce Králové, překlenující řeku Labe v místě spojnice pravobřežní ulice Škroupovy a levobřežní ulice Collinovy v oblasti mezi Tyršovým a Labským mostem. Bude spojovat třídu Karla IV. se zónou u Aldisu. Lávku tvoří nosná lana, ocelová žebrová konstrukce a 39 segmentů mostovky z vysokopevnostního betonu UHPC. (zdroj: www.wikipedia.org)
Toto mostní dílo, je ojedinělé hned z několika důvodů – zejména architektonickým pojetím stavby, ale také technickým řešením lávky. Konstrukce lávky je navržena jako nesymetrický spojitý nosník o dvou polích. Hlavní pole, překračující řeku Labe se zaručeným plavebním gabaritem a dvojici nábřežních stezek, má rozpětí 69 m. Vedlejší pole má rozpětí 32 m. Staticky se jedná o samokotvenou visutou konstrukci tvořenou mostovkou z prefabrikovaných dílců z UHPFRC, která je podepřena ocelovými vzpěrami a dvojicí visutých kabelů vedených podél jejich vnějších okrajů. Vytvořen tak byl virtuální Vierendeelův nosník, jehož spodní pas je tvořen napnutými hlavními nosnými kabely. (zdroj: www.ebeton.cz)
Zhotovitelem stavby byla společnost SMP CZ a.s. (dnes Stavby mostů a.s.), se kterou společnost ROLAND dlouhodobě spolupracuje na projektu PREFABRIKACE BEDNĚNÍ (více v HLAVNÍM MENU – NAŠI PARTNEŘI). Nejen z tohoto důvodu se tým našich projektantů v období 2021 – 2022, podílel na realizaci bednění a jiných dočasných konstrukcí, zejména v oblasti projekčně – konzultační. V principu jsme dodávali výrobně technické dokumentace, včetně statického posouzení pro:
- Bednění spodní stavby (mostní pilíř a mostní opěry s křídly)
- Mezivrstvu pro osazování ocelové konstrukce lávky na těžkou podpůrnou konstrukci
Obě disciplíny byly velmi složité zejména z důvodu tvarové členitosti a velkých nároků na přesnost. V případě pilíře a některých partií mostních opěr bylo nezbytné, vymodelovat konstrukci bednění v 3D modelu, atypické součásti bednění nejprve vyrobit a zkušebně sestavit ve výrobní hale ve středisku Beroun. Následně došlo k jejich rozebrání a až poté byly jednotlivé segmenty v předmontované formě transportovány na stavbu a zde znovu sesazeny. S klidným svědomím můžeme konstatovat, že bez nejmodernějších nástrojů (software SOLIDWORKS, 5-ti-osé CNC obráběcí centrum, atp.) by nebylo možné bednění spodní stavby připravit.
Standardní podpůrná konstrukce z těžké skruže je pro našeho partnera Stavby mostů a.s. „denním chlebem“. Nicméně v případě lávky v Hradci Králové bylo nezbytné, na vrchní podélné nosníky skruže osadit „tvarově členitou mezivrstvu“, která jednak umožňovala přesné osazení OK lávky, ale také přenášela stálé zatížení od aplikovaných dílců mostovky z UHPC betonu a v neposlední řadě umožňovala aplikaci podélných kabelových lan v předem definované pozici. S ohledem na skutečnost, že se tvar OK lávky v podélném směru značně měnil (tvarová členitost je zřejmá z přiložených fotografií), byl i návrh této „mezivrstvy“ poměrně zapeklitý.
Nicméně jak se říká „konec dobrý, všechno dobré“… Jak se na přiložených fotografiích můžete přesvědčit – lávka je hotova a již brzy se po ni budou prohánět cyklisté na kolech a procházet chodci.
Děkujeme firmě Stavby mostů a.s. za tuto zkušenost, „z říše do nedávné doby neprobádané“ 😉.
Zajímavé video ze zátěžové zkoušky https://www.youtube.com/watch?v=ePy8w7_9fbM
Zajímavý článek o lávce v HK: https://www.ebeton.cz/clanky/2022_3_38_projekt-a-realizace-nove-lavky-pro-pesi-a-cyklisty-pres-labe-v-hradci-kralove/