Unikátní železniční most(y) v Červené nad Vltavou

7. 8. 2023

V únoru 2023 jsme zde, v „NOVINKÁCH“, informovali: „Na Orlíku u Červené rostou pilíře jak houby po dešti…“. K mostu SO 20-01 – Železniční most přes VD Orlík v Červené nad Vltavou se nyní vracíme s několika aktuálními informacemi.

Nejprve trocha historie a teorie

Nosná konstrukce stávajícího mostu z roku 1889 je již dlouhodobě za hranicí své návrhové životnosti 100 let. Řešení rekonstrukce mostu je ve schválené variantě s náhradou celé mostní konstrukce v odsunuté poloze. Průnikem možných řešení je oblouková nosná konstrukce v hlavním mostním otvoru a trámová nosná konstrukce ve vedlejších mostních otvorech.

Stávající most

Jedná se o jednokolejnou mostní konstrukci o pěti mostních otvorech s celkovou délkou 284,2 m. Krajní pole jsou řešena jako kamenné klenuté mosty s polokruhovými klenbami tloušťky 0,7 m z tesaných kamenů. Ocelová konstrukce překračující vnitřní tři pole byla navržena jako nýtovaný příhradový nosník rombické soustavy.  

Nový most

Nový mostní objekt je navržen jako železniční jednokolejný most s průběžným kolejovým ložem v odsunuté poloze cca 10 m severním směrem od stávajícího mostu. V hlavním mostním otvoru je navržena nosná konstrukce ze železobetonového oblouku a trámová nosná konstrukce ve vedlejších mostních otvorech.

Bednění a podpůrné konstrukce pro nový most

ROLAND CZ se stal generálním dodavatelem bednicích a podpůrných technologií, pro sdružení společností Metrostav a.s. a Metrostav TBR a.s., které tento most realizuje pro Správu železnic ČR. Realizace nového mostu o celková délce 316,3 m, je rozdělena do několika etap. V současné době jsou realizovány tyto konstrukce mostu, pro které dodává ROLAND níže uvedené stavební technologie:

Nosná konstrukce mostu – dvoutrámová mostovka, v oblasti mimo oblouk (tedy od mostních opěr Táborská / Písecká, k pilířům P03 / P09). Pro tuto etapu mostu dodáváme v režimu komplexní dodávky „na klíč“:

Samozřejmostí je kompletní konstrukčně statický návrh a VTD – služba nezbytná pro zajištění vzájemné interakce všech nasazených systémů, které jsou realizovány v poměrně složitém terénu.

Mostní oblouk – komorového průřezu, s rozpětím 156 m a vzepětím 34,7 m, rozdělený na 2×17 lamel symetricky od každé paty oblouku, s 18-tou vrcholovou spojovací lamelou – je realizován pomocí těchto dočasných konstrukcí, dodávaných společností ROLAND CZ:

I v případě oblouku ROLAND zpracoval kompletní konstrukčně statický návrh a VTD. Zejména spodní vozíky letmé betonáže, nasazené symetricky z každé strany oblouku, vyžadovaly poměrně těsnou spolupráci s projektantem a dodavatelem mostu, mimo jiné z důvodu provizorního vyvěšování lamel.  

Z přiložených fotografií je zřejmé, že realizace takových disciplín v oblasti podpůrných a bednicích technologií není jednoduchá. Musíme seriózně konstatovat, že pro jejich realizaci je zapotřebí mít zdatného partnera (zákazníka), kterým projektový tým společnosti Metrostav TBR a.s., v Červené nad Vltavou, nepochybně je. Jsme těmto lidem velmi vděčni, nejen za tuto zajímavou zakázku, ale za mnohé, co nás naučili. Ještě více si vážíme toho, že tito zkušení pánové vnímají spolupráci s ROLANDEM taktéž pozitivně – více zde: https://roland-bedneni.cz/category/nasi-partneri/, dole v sekci „Řekli o nás“.

Zdroje a zajímavé odkazy: https://most-cervena.cz/ ; https://mapy.spravazeleznic.cz/