Řešili jsme průhyby mostních konzol
Barrandovský most v Praze, je velmi složitou mostní konstrukcí, která momentálně prochází rozsáhlou rekonstrukcí. Každá rekonstrukce sebou může přinášet řadu komplikací, což se stalo i při rekonstrukci Barrandovského mostu. V průběhu první betonáže vyrovnávací a ztužující vrstvy ze speciálního vysokopevnostního UHPC betonu, došlo k průhybu konce konzoly původní nosné konstrukce o zhruba 1,5 cm a vzniku trhlin na nových vrstvách. Tento průhyb byl několikrát větší než teoretická predikce, a ukázal na skrytou vadu konstrukce. TSK zadala kontrolní vrty v postižené části konstrukce, které potvrdily přítomnost podélných vodorovných trhlin. S ohledem na nalezené vady došlo k přepracování projektové dokumentace a nalezení řešení. Nově je během betonáže konzola podpírána, dochází k masivnějšímu armování nového betonu a silnějšímu prokotvení nové a staré vrstvy. Nově navržený postup pomáhá tyto vady eliminovat. Toliko citace z webu www.barrandak.cz.
V souvislosti s výše uvedeným problémem byla společnost ROLAND CZ oslovena zástupci investora – TSK Praha, aby v co nejkratší době navrhla dodatečné podepření stávajících betonových křídel mostu (konzol) a to tak, aby byl průhyb stávajících konzol mostu a s tím související vznik trhlin v nadbetonované vrstvě z vysokopevnostního UHPC betonu, odstraněn. Po několika dnech komunikace s projektanty, investorem a hlavním dodavatelem (PORR a.s.) jsme dospěli k poměrně jednoduchému řešení – a to sice k aplikaci vysokopevnostních rektifikačních vzpěr, kotvených pomocí svislých nosníků MC120 do stěny komory (v pozicích stávajících otvorů po spínacích tyčí z doby realizace mostu) a současně pomocí podélníku taktéž ze sytému MC120, situovaného právě pod křídlem mostu, s dodatečným kotvením. S ohledem na měnící se geometrii křídel mostu bylo nezbytné navrhnout několik typů dodatečných vzpěr a paždíky tak, aby jejich pozice a úhel křídlu mostu při nabetonávce vrstvy z UHPC opravdu staticky pomáhaly. Za zmínku nepochybně stojí, že aplikace dočasných vzpěr vyžadovala součinnost horolezců, neboť se jednalo o práce ve výškách nad vodou, silniční a tramvajovou komunikací a jinými přirozenými překážkami území.
Jsme velmi rádi, že po aplikaci našeho řešení bylo v rámci kontrolního dne, konaného 10.7.2024, konstatováno: „Dnešní kontrolní den na Barrandovském mostě za účasti náměstka pro dopravu hl. m. Prahy Zdeňka Hřiba, náměstka Technické správy komunikací Josefa Richtra a zástupce zhotovitele Martina Řediny. Detailně byly řešeny komplikace, které se během opravy objevily a opatření, která byla přijata k zajištění úspěšné realizace stavby. Zejména se jednalo o zajištění konzoly nosné konstrukce pomocí podpěr proti průhybu konzoly a plné využití UHPC betonu pro spřahující vyrovnávající vrstvu – toto použití umožnilo pokračovat v rekonstrukci mostu.“
zdroj: www.barrandak.cz