Rekonstrukce Branického mostu je v plném proudu

20. 11. 2023

„Odstartovali jsme zkapacitnění této důležité železniční spojnice přes Vltavu, kterou aktuálně využívají především nákladní vlaky. Za rok už bude most, který je znám i pod jménem most Inteligence, dvoukolejný…“- prohlásil dne 13.7.2023 ministr dopravy Martin Kupka, na svém Twitterovém účtu. 

Po mostě se jezdí od roku 1964. Přestože se budoval jako dvoukolejný, stavbaři na něm nakonec položili pouze jednu kolej. V současnosti je využívaný především nákladními vlaky a mimořádně pro odklony osobních vlaků mezi Prahou a Berounem.

Lidové označení Most Inteligence získal proto, že na jeho stavbě pracovala řada právníků, filozofů či lékařů, kteří byli v 50. letech 20. století komunisty nuceni nastoupit do dělnických a pomocných profesí. V roce 1969 byl most oficiálně pojmenován, a to jako Branický most.

Most má šířku 14 metrů, je tvořen patnácti poli s rozpětím 53,5 metru, celkové převýšení mezi konci mostu je šest metrů, celková výška nad hladinou Vltavy je devatenáct metrů.

(zdroj: https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/praha-rekonstrukce-branicky-most-oprava-most-inteligence)

ROLAND CZ se stal dodavatelem klíčových bednicích technologií pro betonáž a rozšíření ŽB desky nosné konstrukce mostu a pro navazující realizaci mostních říms. Technické řešení finálních bednicích konstrukcí (vozíků) bylo s naším zákazníkem (Metrostav TBR a.s.) dlouho diskutováno, neboť podstatným faktorem pro rozhodnutí „kudy na to“ bylo časové hledisko. Samozřejmě bylo nutné zohlednit i tvarovou členitost desky a současně zachovat provoz a funkční prostor pod mostem. Poslední zmiňované hledisko bylo nakonec tím stěžejním argumentem, a tedy nová ŽB deska (následně římsy) je realizována pomocí speciálních vozíků, které umožňují betonáž nového tvaru desky a současně jejich pohyb nad povrchem betonované ŽB desky. Přikládáme několik aktuálních fotografií a přejeme společnosti Metrostav TBR a.s. mnoho úspěchů při realizaci tohoto zajímavého stavebního díla.