Konstrukce „na oblouku nad Orlíkem“ rostou dynamickým tempem

6. 5. 2024

Naposledy jsme informovali čtenáře našich NOVINEK těsně před Vánoci 2023 o tom, že byl mostní oblouk SO 20-01 – Železničního mostu přes VD Orlík v Červené nad Vltavou, propojen.

Od té doby uběhly více než čtyři měsíce, které byly však z hlediska vývoje prací „nad dokončeným obloukem“ velmi dynamické. Právě o těchto žb. konstrukcích bychom vás rádi informovali, neboť v minulém týdnu proběhla betonáž dalších mostních polí, nicméně vezmeme to pěkně popořádku…

PILÍŘE NAD OBLOUKEM

Pro realizaci pilířů P4, P5 na jedné straně mostního oblouku a pilířů P7 a P8 na straně druhé, bylo použito prvkového bednicího systému MC 120, doplněného o speciály ve formě dřevěných ramenátů. Bendění bylo navrženo jako překládané šplhavé s podporami z konzol MC 120, s doplněnými pracovními plošinami pro práci na oblouku a pracovním lešením BOSS.

Realizace uvedených mostních pilířů probíhala v měsících únoru a březnu tohoto roku a snad stojí jen za doplnění, že ve výše uvedeném výčtu realizovaných pilířů „nad obloukem“, neuvádíme pilíř P6, což je vlastně klínový nálitek mezi vrcholem oblouk a budoucí mostovkou. Ten byl realizován v předstihu, v návaznosti na spojovací lamelu oblouku.

MOSTOVKA NAD OBLOUKEM

Mostní pole v oblasti nad obloukem jsou realizována taktéž symetricky z obou stran mostu a pro realizaci mostovky byla použita kombinace několika podpůrných systémů ve vzájemné interakci. Ve čtvrtek 2.5.2024 byla zabetonována dvě mostní pole, a to mezi pilíři P3-P4 na straně jedné a P8-P9 na straně druhé. Betonážní takty jsou nastaveny vždy s konzolou na NK do oblasti nulového ohybového momentu, tedy cca 5 m za osu pilíře. Jako podpůrná konstrukce byl použit systém PIŽMO, s podélnými nosníky IP 1000, v kombinaci se speciálními podpůrnými konzolami ze systému MC 120 a současně s navazující podpůrnou konstrukcí OP 60. Podpůrné konstrukce byly založeny na horní líc mostního oblouku, což vyžadovalo – krom jiného – aplikaci speciálních stupňovitých úložných prahů a kotevních přípravků pro zajištění bezpečného přenosu zatížení od betonáže mostovky do oblouku. I zde byla použita kombinace systémů MC 120, MC 180 a systému PIŽMO. Vlastní bednění mostovky bylo navrženo ze sbíjených atypických vazníků, opatřených obálkou bednění z falcovaných prken. 

MOSTNÍ ŘÍMSY

Protože mostní pole mimo oblouk byla zabetonována v předstihu – již v průběhu minulého roku, bylo možno právě v této oblasti nasadit římsový vozík, který postupně „dohání“ mostní pole, která právě realizujeme v oblasti nad obloukem. Technické řešení římsového vozíku bylo po dohodě s odběratelem nakonfigurováno jako oboustranný pojízdný vozík pro betonážní takt 12 m, s možností betonáže i rozšířených oblastí říms pro stožáry TV, které budou v rámci dokončování mostu na římse osazeny. Jedná se opět o poměrně individuální technické řešení z dílny projektantů ROLAND, za použití systému MC 120 a atypických prvků vyrobených na míru. První úseky říms již byly zabetonovány a vypadají velmi pěkně. Práce na dokončování říms budou probíhat po celém mostě v následujících 4-5 měsících.

Co napsat závěrem? Velmi si vážíme důvěry, kterou našemu týmu svěřili pánové z Metrostavu TBR, neboť jak vyplývá z přiložených fotografií, všechno jsou to dočasné konstrukce velmi speciální a velmi náročné na konstrukční řešení, statické posouzení a aplikaci. Současně máme co dělat, abychom stíhali pracovní tempo našeho zákazníka, neboť rychlost práce, kterou v tak obtížných podmínkách nasadil právě projektový tým Metrostavu TBR na Orlíku, je opravdu neuvěřitelná.  No podívejte se na fotky a posuďte sami, co všechno se za první čtyři měsíce tohoto roku událo nového.😉